ECT is eigendom van Hutchison Port Holdings, een dochter van het Hongkongse
conglomeraat Hutchison Whampoa van miljardair Li Ka-shing. Directeur John
Meredith van het overslagbedrijf geeft tegenover Het Financieele Dagblad aan
de plannen van het kabinet voor de Tweede Maasvlakte onacceptabel te vinden.

ECT is overslagspecialist, maar houdt zichzelf niet met het vervoer bezig. De
komst van twee nieuwe containerterminals op de Tweede Maasvlakte in 2014 is
ECT een doorn in het oog, vooral omdat deze gegund zijn twee andere partijen
die zelf grote reders zijn: DP World en Maersk, de grootste rederij ter
wereld.

Concurrentie reders
De topman van Hutchison Port Holdings vindt dat het kabinet en de Rotterdamse
Haven hiermee een grote fout maken. “Stel dat iemand beslist om naast
Schiphol alle luchtvaartmaatschappijen een eigen landingsbaan te gunnen. Hoe
denk je dat Schiphol zou reageren? Dat is precies wat ons nu overkomt”, zegt
Meredith tegenover het FD.

Minister Schulz van Infrastructuur vindt dat ECT verliezen zal moeten
accepteren als er concurrerende conatinerterminals op de Tweede Maasvlakte
komen. De scenario’s voor de Tweede Maasvlakte gaan uit van forse groei van
de Rotterdamse Haven, maar gelet op de recente ontwikkelingen van de
wereldeconomie is het de vraag hoe realistisch die zijn.

Lees ook:

Schultz: ECT moet concurrentie accepteren

Havenbedrijf werkt samen met Russen

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl